Knowledge

ေအာက္က ပုံေလးကုိၾကည့္ၿပီး R35 ရဲ႕ဖြဲ႕စည္းထားပုံကုိ ေလ့လာၾကည့္ရေအာင္။ ပထမဆုံးအေရွ ့ပုိင္းကေနစၾကည့္ရင္ တာဘုိခ်ာဂ်ာ ၂ လုံးအတြက္ အလယ္မွာ အင္တာကူလာ ၂ လုံးပါပါတယ္။
အင္ဂ်င္ေတြမွာအသုံးမ်ားတဲ့ ပါဝါ ယူနစ္ ၃ မ်ဳိးရွိပါတယ္။ 
4WD Off road SUV စတဲ့ ကားေတြ႔ေရွ႕ ေဘးနားေလးမွာ ပါတတ္တဲ့မီးခိုးေခါင္းတိုင္လို ဟာေလး ကေတာ့ Safari Snorkel လို႔ လူသိမ်ားပါတယ္။
Internal combustion engine ေတြထဲမွာ ေမ့ထားလို႔မရတဲ့ Boxer Engine ဆိုျပီး လူသိမ်ားတဲ့ အင္ဂ်င္အမ်ိဳးအစားကိုေတာ့ ၁၈၉၆ မွာ ဂ်ာမန္ အင္ဂ်င္နီယာ Karl Benz က patent လုပ္ခဲ့ပါတယ္။
ကားေတြနဲ႔ပတ္သတ္ျပီး ဘယ္ကားက ဘယ္ကားထက္သာတယ္ဆိုတာျငင္းတတ္ၾကသလို သိလည္းသိခ်င္ၾကပါတယ္။
automaker အမ်ားစုက အခုခ်ိန္မွာ Hybrid နဲ႔ electric ကားေတြကို ဦးစားေပးေဖာ္ထုတ္ေနေပမယ့္ Volkswagen ဂ်ာမနီအဖြဲ႕ကေတာ့ ဓာတ္ဆီ engine အေပၚသံေယာဇဥ္ မကုန္ဘဲ ေခတ္နဲ႔အညီ အဆင့္ထပ္ျမွင့္ခဲ့ပါတယ္။
ရည္ရြယ္တာက ကားအေၾကာင္း မသိေသးသူမ်ားကို ေယ်ဘုရ general ေလးပဲ သိေစခ်င္တာပါ။ CVT ပါ။ 
ခုခ်ိန္ထိ Thermostat ဆိုရင္ "အင္ဂ်င္ပူေအာင္လုပ္တာ..." "ျမန္မာျပည္က ပူတယ္" "မလိုဘူး...ျဖဳတ္" "ဂ်ပန္မွာက ေအးလို႔တပ္ထားတာ" စသည္ျဖင့္ၾကားေနရပါေသးတယ္။
EFI စနစ္သံုး ကားေတြမွာပါတဲ့ sensor ေတြနဲ႔ ပတ္သတ္ျပီး လူသိမ်ားေသာ္လည္း နည္းနည္းေရာ ေထြး ေနတဲ့ sensor ၂ ခု အေၾကာင္းေရးခ်င္ပါတယ္။
ကားနဲ႔ပတ္သတ္သူ အားလံုးအား ကိုယ္သိသေလာက္ ေလးကို စနစ္တက် (theory က်က်)သိေစခ်င္တဲ့ ေစတနာပါ။ EGR အေၾကာင္းကေတာ့ လူသိနည္းမယ္ထင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ကားေဟာင္းေတြ လွည့္ပတ္စီးေနတဲ့ နိုင္ငံျဖစ္လို႔ EGR နဲ႔ပတ္သတ္တဲ့ ျပသနာ အျဖစ္မ်ားပါတယ္။ အင္ဂ်င္ ခ်က္မီး လို႔ေခၚတဲ့ Check engine light ေပၚပါတယ္။ လူတိုင္းလန္႔တတ္တဲ့ danger မီးဂ်ီးပါ။   EGR စနစ္ရဲ႕ လုပ္ေဆာင္မႈကေတာ့ ရွင္းပါတယ္။ engine exhaust gas မီးခိုးရဲ႕ ၅ % ကေန ၁၅ % ကို အင္ဂ်င္ intake manifold ေလအဝင္လိုင္းကို ျပန္ထည့္ေပးတဲ့ စနစ္ပါ။ အင္ဂ်င္ combustion chamber ထဲမွာ ေလာင္က်ြမ္း ျပီးသား မီးခိုးေတြကို ဘာလို႔ျပန္ထည့္တာလဲ ? emission control လုပ္ခ်င္လို႔ပါ။ emission ဆိုတဲ့ အင္ဂ်င္ အထြက္မီးခိုးေတြထဲက သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ကို ထိခိုက္ေစတဲ့ NOx လို႔ေရးတဲ့ နိုက္ထရိုဂ်င္ ေအာက္ဆိုဒ္ေတြ မထြက္ရေအာင္ လုပ္ေပးတာပါ။   အင္ဂ်င္အဝင္ေလလိုင္းထဲကို အထြက္မီးခိုးေတြ ျပန္ထည့္ျခင္းျဖင့္ အဝင္ေလကို ေလ်ာ့က်ေစပါတယ္။ ျပန္ဝင္လာတဲ့ မီးခိုးေတြက ေနရာအခ်ိဳ႕ ဝင္ယူလိုက္လို႔ပါ။ အဲ့ေတာ့ အင္ဂ်င္အဝင္ ေလထဲမွာ မီးခိုးေရာျပီး ေအာက္ဆီဂ်င္ နည္းသြား ပါတယ္။ ေအာက္ဆီဂ်င္ နည္းသြားတဲ့အတြက္ combustion chamber ထဲမွာ ေလာင္က်ြမ္းမႈ ေလ်ာ့နည္းေစျပီး အပူခ်ိန္က်ေစပါတယ္။   အဲ့ဒိအတြက္ အင္ဂ်င္ ေလာင္က်ြမ္းမႈအပူခ်ိန္အျမင့္မွာမွ ထြက္ေပၚလာနိုင္တဲ့ NOx ေတြမထြက္နိုင္ေတာ့ပါဘူး။ ဒါဟာ ယေန႔ေခတ္ တ green ထဲ greenျပီး ေခတ္စားေနတဲ့ Green system ပါ။ EGR ကိုစသံုးတဲ့ အခ်ိန္ကေတာ့ အင္ဂ်င္ အထြက္နဲ႔ အဝင္ကို ပိုက္လိုင္းသြယ္ထားရံုပါပဲ။ orifice ေတာ့ ခံတာ ေပါ့ေလ။   အက်ိဳးဆက္ကေတာ့ စက္ႏႈိးရခက္ မယ္ idle (စလိုး) ၾကမ္းမယ္ အင္ဂ်င္အဆြဲအရံုး က်တာေတြ ြျဖစ္ပါတယ္။ 1973 ကမွစျပီး အထြက္မီးခိုးကိုလိုအပ္တဲ့ အခ်ိန္ပဲ အဝင္ေလလိုင္းထဲ ထည့္ဖို႔ ဗားေတြ တပ္ဆင္လာပါတယ္။ အရင္ သြယ္ထားတဲ့ပိုက္ လိုင္းၾကားမွာ ဗားခံလိုက္တာပါ။ အင္ဂ်င္ temperature sensor ကိုအေျခခံျပီး အင္ဂ်င္ operation temperature ေရာက္မွ EGR valve ကိုဖြင့္ေပးပါတယ္။   ယခင္ကေတာ့အင္ဂ်င္ေလဟာနယ္ vacuum line နဲ႔ အပိတ္အဖြင့္လုပ္ပါတယ္။ Pneumatic EGR valve ပါ။ အခုက်ြန္ေတာ္တို႔စီး ေနၾကတဲ့ demio. swift. vitz. fit စတာေတြမွာေတာ့ electric EGR ေပါ့။ EGR ဗားေပၚမွာ ဝါယာႀကိဳး တပ္ထားတာေတြ႔မွာပါ။ အင္ဂ်င္ ရဲ႕ temperature sensor, MAF sensor နဲ႔ rpm sensor ေတြအကူအညီနဲ႔ ECU ကေနအပိတ္အဖြင့္ လုပ္ပါ တယ္။ အင္ဂ်င္ အဝင္ေလသန္႔ကိုမွ ျပိုင္ကားေတြမွာ ေအာက္စီဂ်င္ပိုရေအာင္ N2O ဗူးေတြတပ္ျပီး ထပ္ျဖည့္တာ movie ေတြမွာေတြ႕ဖူးမွာပါ။   ခုဟာက အဝင္ေလသန္႔ကို ေလာင္ျပီးသားမီးခိုးေတြ ထပ္ထည့္ေတာ့ အင္ဂ်င္ အဆြဲအရံုး (performance) က်ျပီေပါ့။ ဒါေပမယ့္ေကာင္းတာေလးေတြကေတာ့ အင္ဂ်င္ ေလအဝင္ေတြမွာျဖစ္တတ္တဲ့ throttling losses လို႔ေခၚတဲ့ အင္ဂ်င္ ပစ္စတင္က ေလကိုဆြဲယူ အျပီး ေလလိုင္းထဲမွာ က်သြားတဲ့ ဖိအားကို မီးခိုးေတ ြျပန္ထည့္ျခင္းက ဖိအားျပန္ေပးလိုက္လို႔ losses နည္းသြားပါတယ္။   ျပန္ထည့္မီးခိုးေၾကာင့္ အင္ဂ်င္တြင္း ေလာင္က်ြမ္းမႈအပူခ်ိန္က်တဲ့အတြက္ NOx မထြက္ေစ တဲ့အျပင္ အင္ဂ်င္ အပူခ်ိန္က်တဲ့အတြက္ thermal energy လို႔ေခၚတဲ့ အင္ဂ်င္အပူေတြ အမ်ားဂ်ီး မဆံုးရႈံးေတာ့ပါဘူး။ cooling system ပါသက္သာ ေစပါတယ္။ EGR ရဲ႕လုပ္ေဆာင္မႈကိုသိရင္ေတာ့ ျပသနာကို မ်ားမ်ားစားစားရွာစရာမလိုေတာ့ပါဘူး။   အင္ဂ်င္အထြက္မီးခိုးကို ပိုက္လိုင္းသြယ္ျပီး ဗားနဲ႔ အပိတ္အဖြင့္လုပ္မွေတာ့ ကပ္ျပီေပါ့ ဂ်ိဳးေတြ။ ကားအသံုးမ်ားလာတာနဲ႔အမ်ွ ကာဗြန္ဂ်ိဳးေတြဟာ EGR ဗားေရာ ပိုက္လိုင္းမွာပါ ပိတ္လာတာနဲ႔ rough idling စ ပါျပီ။ ဆီေတြစားပါျပီ။ အဆြဲအရံုးက်ပါျပီ။ ျပီးတာနဲ႔ ကိုေရႊ ခ်က္မီး လင္းပါျပီ။ OBDII စက္ထိုးပါက ထြက္လာတဲ့ code ေတြနဲ႔ပတ္သတ္ျပီး မေရးေတာ့ ့ပါဘူး internet မွာ ေပါပါတယ္။ ကံေကာင္းရင္ေတာ့ EGR ဗားနဲ႔ လိုင္းကိုေဆးရံုနဲ႔ ရပါတယ္။ ဗားမေကာင္းရင္ေတာ့ ဗားပါလဲရပါမယ္။ Source: Lin Htet (Engineering Explained)   Read:က်ပ္သိန္း ၄၀၀၀ တန္ဖိုးရွိ The All-New BMW X5 ကားျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ စတင္မိတ္ဆက္